19 febrero 2013

Gaudí a Sant Boi?


Quatre claus sobre la possible obra gaudiniana als jardins del Psiquiàtric

FOTO MIX 1
Text i fotos de JOAN PAU INAREJOS
Una nova joia d’Antoni Gaudí (1852-1926) podria emergir al Baix Llobregat. Ben a prop de la cripta de la Colònia Güell, als jardins de l’antic Hospital Psiquiàtric de Sant Boi, un conjunt monumental pràcticament desconegut fins els nostres dies acusa l’empremta del geni de Reus, segons han posat de manifest els investigadors David Agulló (arquitecte) i Daniel Barbé (geòleg), amb la participació inicial de l’artista Jordi Martí Aladern i el vistiplau d’experts mundials com Juan José Lahuerta. Els suggestius treballs d’Agulló i Barbé ens permeten extreure quatre claus sobre la possible intervenció de l’autor de la Sagrada Família en aquest recinte, que es troba en procés de recuperació i comença a acollir visites guiades.

FOTO MIX 2 
1. La clau experimental
El conjunt modernista de Sant Boi consta de tres elements, erigits entre 1906 i 1912: una gran Cova Cascada de rocalla, l’anomenada Capella Inundada i la plaça dels bancs. A tall d'acotació, cal fer notar que la cova mostra una estructura sorprenentment semblant a la Torre de la Miranda de Marianao, també a Sant Boi, atribuïda al mestre Josep Fontserè i Mestres, amb qui Gaudí va treballar de jove al parc de la Ciutadella. Pels volts de 1910, Gaudí treballava a cavall de Barcelona (Sagrada Família) i Santa Coloma de Cervelló (Colònia Güell) i, a parer d’Agulló i Barbé, l’obra santboiana es podria considerar un banc de proves de les grans troballes posteriors de l’arquitecte. Així, a) la cova anticipa les cobertes de les naus de la Sagrada Família; b) les formes i l’estructura de la planta estarien connectada amb la cripta Güell; c) hi trobem assajos de formes decoratives de la Pedrera, com els famosos guerrers emmascarats; d) i l’analogia més espectacular, els bancs de Sant Boi són anteriors al Parc Güell, i, per tant, prefiguren a petita escala el cèlebre banc ondulant de trencadís, amb successives provatures de la tècnica del trencadís. A més, Gaudí hauria aprofitat per inserir maquetes dins de la pròpia construcció, construïdes de manera invertida en alguns casos perquè es reflexessin a l’aigua, en un interessant joc de miralls.

FOTO MIX 3 
2. La clau psiquiàtrica
L’obra podria ser alhora un exercici d’ergoteràpia, la teràpia basada en el treball manual, molt en voga a principis del segle XX per al tractament i rehabilitació de malalts mentals. En aquests casos s’apunta com a aspecte interessant la intervenció proactiva dels pacients en els acabats de l’obra, donant via lliure a la creativitat i deixant marques característiques de l’art dels malalts mentals. Es parla d’una “bellesa torturada”. A destacar, també, la presència de cercles de colors que podrien intervenir en les teràpies per a nens autistes: experimentacions sensorials amb formes, textures i colors vius. La hipotètica vinculació de Gaudí amb la malaltia mental hauria alimentat el tabú de l’obra i n’hauria dificultat l’atribució en els anys successius. El conjunt també tenia una raó de ser higiènica, ja que un brot de tifus va fer necessària la instal·lació de dipòsits d’aigua salubre. Gaudí incorpora la iconografia de la verge de Lourdes, que fa pensar igualment en els poders guaridors de l’aigua.

FOTO MIX 4 
3. La clau geològica
Tot el conjunt és una gran al·legoria natural al voltant de la terra, l’aigua, el foc i la lava. Formes foses i liqüefactes que evoquen els canvis d’estat de la matèria i que obliguen a recordar els lligams familiars de Gaudí amb els oficis del ferro forjat, així com les referències de Dalí a l’arquitectura “comestible” i “tova” del reusenc. D’altra banda, es fa pal·lesa la relació amb les formes irregulars i bulboses de Montserrat, considerada, a la manera de Sió, com la muntanya sagrada dels catalans. En aquest sentit, una línia de treball personal de Daniel Barbé assenyala el conjunt santboià com una representació visual del poema L’Atlàntida de Jacint Verdaguer, i una reflexió sobre la dialèctica entre la Montserrat terrenal i la celestial (formes de muntanya i d’estalactita, respectivament, amb el joc especular de l’aigua). De fet, el recinte presentava antigament una construcció molt semblant a Montserrat, esculpida enmig d’un estany i que permet entroncar fàcilment amb les especulacions sobre l’origen oceànic de la muntanya, a més de la seva condició simbòlico-religiosa de refugi apocalíptic, com explicarem en el següent apartat. Tampoc no és sobrer, en l’opinió dels investigadors, recordar els vincles professionals de Josep Maria Jujol, ajudant de Gaudí, amb la ciència hidràulica, així com l’ús de l’aigua per obtenir reflexos de les decoracions amb trencadís, tot generant efectes estètics propers a l’impressionisme i a les tècniques visuals de Claude Monet.

FOTO MIX 5 
4. La clau apocalíptica
Finalment, el conjunt santboià està impregnat d’una profunda visió religiosa. D’acord amb la investigació personal de David Agulló, la cova es pot interpretar com una representació abstracta del drac del llibre de l’Apocalipsi que vomita aigua i va a l’encalç de la dona celestial (identificada amb la Verge, en aquest cas la de Lourdes, amb tres figures d’aquesta marededéu antigament col·locades a la Capella Inundada). Dins el relat gaudinià, la Verge triple tindria una funció misteriosa en la petrificació del drac i la seva emanació ígnia: de nou, la fixació en els canvis d’estat de la matèria i el seu vessant dinàmic i energètic. Tant Gaudí com Verdaguer professaven un mil·lenarisme confés, i, amb la creença d’una fi del món imminent, haurien imaginat un recinte salvífic, amb  la icona de Montserrat envoltada d’aigua com una al·lusió al refugi diví dels creients o una segona Arca de Noè enmig del diluvi. La Montserrat celestial concebuda a Sant Boi apareix com una plausible traducció catalana de la Jerusalem celestial, tal com el teòleg Armand Puig interpreta també el conjunt de la Sagrada Família.

FOTO MIX 6 

Fotografies: Joan Pau Inarejos

Enllaços relacionats:
Blog David Agulló:
Article a Sàpiens
Vídeo de TV3


No hay comentarios: